EPDK, elektrik dağıtım ve görevli tedarik şirketlerinin 2021-2025 yıllarını kapsayan dördüncü uygulama dönemi için yeni tebliğ taslağını görüşe açtı.
EPDK, elektrik dağıtım ve görevli tedarik şirketlerinin 2021-2025 yıllarını kapsayan dördüncü uygulama dönemi için yeni tebliğ taslağını görüşe açtı.
Tebliğ taslağı ile elektrik dağıtım şirketlerinin dağıtım faaliyetinin yürütülmesi kapsamındaki maliyet ve hizmetlerini karşılayacak şekilde dağıtım tarifesinin tespitine ilişkin usul ve esaslar ortaya konuluyor. Ayrıca, dağıtım şirketlerinin gelir düzenlemesinde dikkate alınacak ve alınmayacak unsurlar detaylı bir şekilde belirtiliyor, dağıtım tarifesinin bir unsuru olan dağıtım sisteminin kullanımına ilişkin fiyatlar ile bu fiyatların hesaplanma yöntemi açıklanıyor.
37 maddeden oluşan tebliğde, dördüncü tarife uygulama döneminde geçerli olacak dağıtım tarifeleri hesabında kapsam dışı bırakılan işletme ve yatırım harcamaları ile kapsama dâhil edilen giderler ve dağıtım şirketlerinin dağıtım faaliyeti kapsamında elde ettiği gelirler sayma ya da örneklendirme yoluyla ifade ediliyor.
EPDK, tebliğ taslağı ile ilgili açıklamasında şu bilgilere yer verdi:
- Dağıtım şirketlerinin kontrol edilemeyen işletme giderlerinin, bir tarife uygulama dönemine ilişkin gelir gereksinimi hesabı yerine yıllık sistem işletim gelir tavanı hesabında dikkate alınması öngörülmüş bununla birlikte kontrol edilemeyen işletme giderlerinin tarife hesabına dâhil edilebilmesi için bazı ölçütler belirtilmiştir.
- Bir tarife uygulama döneminin önceki yıllarında yıllık yatırım tavanının üzerinde gerçekleştirilen yatırım harcamalarının da dikkate alınması sureti ile dağıtım şirketlerinin yıllık yatırım tavanlarının asgari %65’inin ön kabulden geçmesi aksi halde Kurul onaylı gelir gereksinimlerinin revize edilmesi öngörülmüştür.
- Dağıtım şirketlerinin işletme giderlerinin kıyaslanması ve analizinde uygulanacak yöntemlere yer verilmiştir.
- Dağıtım şirketlerinin işletme giderlerinin tamamının veya bir bölümünün yanında yatırım harcamaları için de Kurul tarafından verimlilik hedefi belirlenebileceği hükme bağlanmıştır.
- Gerek reel makul getiri oranının gerekse itfa süresinin dağıtım varlıklarının karakteristiğine göre ve düzenleyici amaçlarla farklılaştırılabilmesi böylelikle dağıtım tarifelerinde dikkate alınan unsurların özellik arz eden durumlarına göre fiyatlandırma yöntemlerinin geliştirilmesi hedeflenmiştir.
- Dağıtım tarifelerinde önceki uygulama dönemlerine ait vergi farkı tutarından kaynaklı önemli değişikliklerin yıllara sari şekilde tüketicilere yansıtılması amaçlanmıştır. Vergi farkı yeni tarife uygulama dönemi için öngörülmemiştir.
- Dağıtım sisteminin kullanımına ilişkin fiyatların hesaplanmasında dikkate alınan dağıtım anahtarları açıklanmış ve söz konusu fiyatların hesaplanma yöntemi hakkında temel esaslara yer verilmiştir.
- Tavana tabi giderlerin kapsamı yeniden düzenlenmiştir.
- Kontrol edilemeyen işletme giderleri kapsamındaki giderler yeniden düzenlemiştir.
- Düzenlemeye esas işletme giderleri yeniden düzenlenmiştir.
- Diğer gelirlerin kapsamı ve bu gelirlere ilişkin gelir paylaşımları yeniden düzenlenmiştir. Ayrıca dağıtım şirketlerinin elde edeceği diğer gelirlerin bir öngörü kapsamında gelir tavanında dikkate alınması hükme bağlanmıştır.
- Kalite faktörüne ilişkin verilerin kesinleşmediği durumlarda tahmini değerlerin sonradan düzeltilmek üzere sistem işletim gelir tavanında kullanılabilmesi öngörülmüştür.
- “Faiz oranı” yerine “güncelleme oranı” tanımı getirilmiştir.
- Sistem işletim gelir tavanı hesabının haziran ayı TÜFE değerleri kullanılarak yapılması hedeflenmiştir.
- Gelir düzenleme takvimi bu Tebliğ kapsamındaki tarifeler için özel olarak belirtilmiştir.
- “Kayıp enerji gelir gereksiniminin hesaplanması” başlıklı madde kullanılmadığı için kaldırılmıştır.
- Kayıp enerji düzeltme bileşenine uygulanan “N” katsayısı dağıtım şirketlerinin öngörülen kayıp enerji maliyetlerine uygulanmak üzere tekrar düzenlenmiştir.
- Kalite faktörünün kontrol edilemeyen maliyet bileşeni dışındaki bileşenlere uygulanmak üzere sistem işletim gelir tavanı hesabında dikkate alınması yönünde formül değişikliği yapılmıştır.
- Bazı işletme giderlerinin tarife yoluyla karşılanabilmesinin kalite faktörü veya gerçekleşen kayıp oranlarındaki gelişimlere endekslenebilmesine ilişkin hüküm eklenmiştir.
- Dışarıdan sağlanan fayda ve hizmetler ile dağıtım şirketlerinin kendi bünyesinde gerçekleştirilen işletme giderleri analizinin farklı yöntemler ile yapılabilmesine yönelik hüküm eklenmiştir.
- Dağıtım şirketlerince farklı şekilde edinilen veya kiralanan varlıkların eş baza getirilmesi öngörülmüştür.
- Araştırma ve geliştirme faaliyeti (Ar-Ge)’nin tanımı ve kapsamı detaylandırılıp dağıtım şirketlerinin elde etmesi öngörülen Ar-Ge bütçesi artırılmıştır.
- Bir yıla ait gelir farkı hesabında kullanılan güncelleme oranının ilgili yıldan iki yıl sonra düzeltileceği hükme bağlanmıştır.
- Mevcut tarife uygulama döneminin son yılına ait varsayılan yatırım ve gerçekleştirilen yatırım düzeltmesinin yeni tarife uygulama dönemi içerisinde de düzeltilebilmesi hedeflenmiştir.
- Diğer gelirler gelir tavanı içerisinde öngörü olarak dikkate alınılabilecek şekilde düzenlenmiştir.